Mijn werkende carrière ben ik begonnen bij de Koninklijke Marine. In een wereld waar discipline, kameraadschap en doorzettingsvermogen voorop staan heb ik veel geleerd. Ik kan zeggen dat ik daar in mijn dagelijkse praktijk nog steeds heel veel plezier van heb. Na een periode van 7 jaar waarin ik veel van de wereld heb gezien ben ik gestart als leerkracht in het basisonderwijs. In de 20 jaar ervaring in het onderwijs, als leraar, directeur en als coach, heb ik verschillende scholen en onderwijsvormen gezien en ervaren. Ondanks de diversiteit in het onderwijs en het aanbod dat er is, zag ik steeds meer kinderen met een andere of extra behoefte. Om aan te sluiten bij die vraag ben ik gestart met Studio Eigenaardig. Sinds 2016 werk ik als betrokken jeugdprofessional met verschillende jongeren en jongvolwassenen aan hun persoonlijke ontwikkeling.
Afstemmen, verbinden en een systemische aanpak zijn kenmerkend voor mijn werkwijze.
Continu in verbinding blijven, samen zoeken naar wat kansrijk is en kijken naar het gehele systeem van de jongere maakt dat een traject kansrijk kan zijn. Dat betekent dat ouders en andere betrokkenen altijd actief deel uitmaken van het traject van de jongere. Mijn opleiding ‘Familieopstellingen’ en ‘Organisatieopstellingen’ die ik in 2020 en 2021 heb afgerond zet ik actief in om met een andere blik naar de ontstane situatie te kijken.
Maatwerk voor elke jongere zorgt voor een uitdagende dagplanning. Dat is wat het werk zo leuk maakt; ‘De ene dag ga je van de sportschool de keuken in en sluit je af in het bos, de andere dag bezoek je iemand op zijn stageplaats en help je mee met het planten van bomen of het demonteren van een verwarmingsketel.’
Elk traject biedt ook kansen voor je persoonlijke ontwikkeling. Met welke bril kijk ik nu? Wat vraagt dit van mij en tegen welke grens loop ik nu aan? Zomaar een aantal vragen die je tijdens het begeleiden tegenkomt en je uitdaagt om zelf te leren.
Bijzonder, opmerkelijk, wonderlijk……….Eigenaardig dus!
Raymond van Wetten
actief | betrokken | energiek
positief | verbindend